Lezbiyen Feminizm
LEZBIYENIZM
Lezbiyenizm aslinda yalnizca kisisel bir cinsel tercih degilir
Kadin hareketinde kadinlik uzerine daha fazla dikkat ve enerjisini sarfedenler lezbiyenlerdir.
Eger kisisel olan politikse kadinlara her bakimdan oncelik vermek siyasal acidan cok onem tasiyor. Kadinlara pozitif ayrimcilik yapmak bagimsiz kadin hareketinin orgutlenme ilkesi olmalidir.
Lezbiyenler feminist hareketin radikalleri midir?
Erkeklerle hic bir iliskileri olmadigi icin ve ozellikle evlilik gibi heteroseksuel baglantilara mecbur olmadiklari icin lezbiyenler sosyolojik olarak en ozgur konumda bulunurlar.
Ama eger kadin hareketinin heteroseksuel olan cogunlugu lezbiyenlik suclamasindan kaygi duyarak onlari hareketin disina iterse, hareket nihai amacindan sapmis olacaktir. (*)
Radikal Feministler
Kadinlar kendilerini erkek degerlerinden ve erkekce suclamalardan kurtarmadiklari ve onlarla cinsel iliskiyi surdurdukleri surece erkeklerle uzlasmak zorunda kalacaklardir.
Feminizmin ozunu kadinlarin once gelmeleri teskil eder.
Yeni, kadinlar tarafindan tanimlanan kadin kimligi, modern degismenin kaynagi olacaktir. Cinsel tercihleri ne olursa olsun butun feministler kadinlar tarafindan tanimlanan kadin kavramini ogrenmelidirler. Lezbiyenizm bazi kadinlar arasindaki cinsel baglantidan cok, yeni bir kadin kimligi icin gerekli olan alternatif modelin kaynagini olusturur.
Lezbiyen feminist perspektif feminist topluluklarda yanlis anlasilir.
Lezbiyenizm yalnizca kisisel bir tercih degil, kadinlarin kulturunun yaratilmasinda temel ogedir. Lezbiyen feminist siyaset, erkek ustunlugunun temel tasi olan heteroseksuellik kurumunun ve ideolojisinin politik elestrisidir. Bu, cinsel politika cozumlemesini, cinselligin kendisinin de bir kurum oldugu gercegini de icine alacak bir bicimde gelistirmektedir.
Heteroseksuelligin tanimi cok basittir: Erkekler once gelir. Her kadin erkekler tarafindan tanimlanir ve onlarin malidir: bedeni, hizmetleri, cocuklari... Heteroseksuellik erkek ustunlugunu besleyen bir kurumdur.(**)
Pek cok feminist cozumleme, heteroseksuelligi bir kurum olarak sorgulamamasi ve kadinlari heteroseksuellige zorlayan guclerin neler oldugunu arastirmamasi nedeniyle eksik ve zayif kalir.
Heteroseksuel tercih once kadinlara telkin edilir, daha sonra erkek iktidarini guclendirmeye yarayan mekanizmalar aracisiligiyla kadinlara zorla kabul ettirilir. Bu araclar cok cesitlidir. Tecavuz, cinsel kolelik ve fiziksel siddetten baslar, romantik ask ideolojisine kadar uzanir.
Mecburi heteroseksuellik
Erkeklerin en korktuklari sey, kadin cinselliginin veya anneligin sahip oldugu ustun guc degil, ama kadinlarin kendilerini hic kaale almamalari, umursamamalari ve cinselligin kadinlarin belirledigi bicimde yasanmasidir. Heteroseksuel feministler, heteroseksuelligi bir tercih olarak gormek yerine zor yoluyla empoze edilen, yonlendirilen, orgutlenen ve propagandasi yapilan bir kurum olarak sorgulamalidirlar.(**)
LEZBIYEN KISILIK
Lezbiyen kisilik kendini bagimsiz bir ruhta, kendi sorumlulugunu alma, kendisi
icin dusunme, otoriteleri ve onlarin iddialarini sorgusuz kabul etmemedeki
kararliliginda gosterir.Lezbiyen kisiligin ayrilmaz bir parcasi, diger kadinlara
baglilik ve sevgidir.Bildigim her lezbiyen kisilik su yada bu bicimde
yaraticidir.Ben bunun nedeninin, kadinin erkegin dis ve ic egemenliginden
kurtarilmasi yada kendini kurtarmasi, boylece ev islerinin ozellikle ona ait
oldugu dogrultusundaki (cogu zaman erkeklerce belirlenen) toplumsal varsayimlari
dikkate almamasi yada reddetmesi oldugunu dusunuyorum.Onemli olan lezbiyenin
kendi icinde butunlugu aramasi, eski romantik anlamda bir karsiti tarafindan
tamamlanmaya gerek duymamasidir.
Elsa Gidlow /Lesbianism as a Liberation Force
Erkek egemen toplumlarinin onlara asiladigi tüm ön yargilardan siyrilmayi ,kadinlara iliskin herseyi
yeniden incelemeyi ve sonunda kadinlar arasi askin anlamina yeniden sahip cikmayi görev edindiler. Gerek kadinlari ikinci cins yapan toplumsal düzeni,gerekse
kadinlar arasi aska iliskin tabularin ardinda yatan sorgulamayi ögrendikten sonra da,
YASAMLARINI KENDI YARATACAKLARI YENI TANIMLARA GÖRE YASAMAYA KARAR VERDILER.
Kendilerine ya kadinla özdeslesmis kadin ya da "lezbiyen-feminist"dediler.
Lezbiyen -feministlerle romantik dostlar arasinda bir dizi fark bulunmaktadir. En basta ,gecmiste kadinlarin cogu,sik sik yinelenen hayallerine karsin,fiilen ömür boyu birlikte yasama olanagina sahip degildi;ayrica romantik dostlar, neden kendilerini ereklerden cok kadinlara yakin hissettiklerini aciklayan,acik secik bir ögretiden oksundular.Ayrica,dünyayla iliskilerini etkileyen ana farklilik,romantik dostlarin lezbiyen .feministlerin tersine toplumun kendilerine yasadisi
kisiler olarak baktigina inanmalari icin fazla bir nedenleri olmamasiydi-hatta Llangollen Hanimlari'nin yaptigi gibi birlikte kactiklari zaman bile.
OYSA,BÜYÜK BIR DESTEK GRUBU ICINDE RAHAT OLDUKLARI ZAMAN BILE, LEZBIYEN-FEMINISTLER DIS DÜNYANIN ONLARA SUCLU GÖZÜYLE BAKTIGINI VE ASKLARINI ASAGILAYICI BIR
TERIME INDIRGEDIGINI BILIYORLAR.
Belki gecmis dönemlerin romantik dostluklari icin de iliskileri,cok daha üstü örtülü bicimde , politik bir eylemdi: Birlikte olduklari zaman,kadin olmanin distan dayatilan ve18. ve 19.yüzyillarda özellikle titizlikle uygulanan gereklerinin cogundan kacabiliyorlardi. Kendilerini insan sayabiliyorlar, ikinci degil birinci cins olarak
görebiliyorlardi. Ama iliskileri araciligiyla toplumsal yapiyi degistirme umudu beslemiyorlardi.
Kadinlar arasi ask-duygusal acidan gecmis caglarin romantik dostluklarindan hic farki olmayan iliskiler-simdi kötü ya da hastalikli oldu.Bu salt erkegin artik kadinin cinsel dürtüsüne daha gercekci
bakmasindan kaynaklanmiyordu. Suclu damgasini bastiklari
iliskilerin pek cogunun cinsel ifadeyle bir iliskisi yoktu.
SORUN KADINLAR ARASI ASKIN YENI FILIZ VEREN KADIN ÖZGÜRLÜGÜYLE BIRLESTIGINDE , HETEROSEKSÜELLIGI
DEVIREBILECEGI FIKRIYDI; HETEROSEKSÜELLIK ISE YALNIZ
ERKEKLE KADIN ARASINDAKI SEKS DEGIL, ATAERKIL KÜLTÜR, ERKEK ÜSTÜNLÜGÜ VE KADININ KÖLELIGI ANLAMINA GELIYORDU.
Toplumun kadinlar arasi aska nasil baktigini ögrenen kadin,kendi dogal duygusunu bastirmak zorunda hissetti;
ONA KADINI RAKIBI (bu nokta cok önemli diye düsünüyorum) , ERKEGE ISE ASKININ TEK NESNESI OLARAK BAKMASI ÖGRETILDI.
Aksi halde "lezbiyen" gibi görmeliydi kendini;"lezbiyenlik"ise ahlaki ya da duygusal acidan carpiklikti.kadinlar arasi asktaki en güzel , en doyurucu yönler gecmis yüzyillarda kadinlarin cok acik anladigi seyler,ataerkil sistemin en iyi korunan sirlarindan biri oldu
www.lezce.com
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder